حال که دانستیم روابط عمومی یعنی چه ؟
ابراهیم میابی
روابط عمومی مدرن در عصر انقلاب وانفجار اطلاعات
روابط عمومی مدرن در عصر انقلاب وانفجار اطلاعات
ابراهیم اصیل میابی
کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک (کسب وکار)
انسان درعصر انقلاب و انفجار اطلاعات زندگی می کند وعصری که مصداق عینی دهکده جهانی مارشال مک لوهان بوده و بشربرای زیستن به حداقل اطلاعات که او را یاری می نماید نیاز دارد.
بافراگیر شدن علوم و تکنولوژی ارتباطی نیاز به اطلاعات پیشرفته حیاتی و ضروری است . در این گیر ودار با مقوله اضطراب انقلاب و سر ریز اطلاعات مواجهیم امروز با توجه به پیشرفتها وحجم اطلاعات از جمله عواملی که در سرنوشت گروهها.
موسسات و سازمانها ارزش و اهمیت داشته و آنان را در نیل به اهداف عالی یاری می دهد بر قراری ارتباط است لذا هر اندازه ارتباط برای ارائه اطلاعات فراگیر باشد دستیابی به اهداف جوامع و سازمانها سریع تر خواهدشد.
ودراین میان روباط عمومی نقش عمده را ایفا می کند ،چراکه:
روابط عمومی بعنوان یک علم دارای اصول منطقی،نظریه،الگو ومعرفت شناسی بوده و از قدرت پیش بینی نتایج و قابلیت تکرار پذیری و ظرفیت بالا برای سازماندهی روابط اجتماعی و بهبود عملکرد سازمانهای اجتماعی برخوردار است.
روابط عمومی یک نگرش یک دیدگاه ویک فلسفه عالی زندگی است ودارای کاربرد در کلیه شئونات زندگی فردی و اجتماعی است. و اعتقاد به اصول آن موجب موفقیت و کارآمدی در کلیه سطوح می گردد. چرا که روابط عمومی مسیریابی و فرهنگ سازی می کندبه عنوان یک استراتژیک عمل می کند.
بهره گیری مناسب از روابط عمومی ها از ظرفیت ها و تونمندی های اطلاع رسانی رسانه های جمعی برای ارتباط واثربخشی از موضوعات مهمی است که همواره در الویت برنامه رسانه ی روابط عمومی های کارآمد قرار می گیرد.
بدون تردید روابط عمومی ها برای تحقق این هدف نیازمند ایجاد بر قراری ارتباطی علمی، تخصصی و منطقی رسانه های ارتباطی است.
روابط عمومی در جهان امروز از حیاتی ترین و ضروری ترین بخش سازمانها که هدفش ایجاد کانالهای ارتباطی در درون و بیرون مجموعه هاست.
روابط عمومی مدیریت مسائل و مشکلات است و بعنوان نظامی هشدار دهنده روند آتی را پیش بینی می کند . روابط عمومی تحقیق و پژوهش و فنون ارتباطی سنجیده اخلاقی را بعنوان ابزارهای اصلی خود به کار می گیرد.
رابط عمومی باید:
۱_ ایجاد روابط صمیمانه ،صادرقانه ، با کارکنان در مجموعه ها
۲_ شفاف سازی فضای سازمان آنگونه که همانند آئینه منعکس کننده عملکرد سازمان باشد.
۳- تکیه بر اصول علمی و اطلاعات جدید و ارتباطات نوین باشد.
۴-مناسب سازی بستر برای شناساندن توانمندی ها،استعدادها و اقامات عملی برای شکوفا سازی استعدادها.
۵-تولید فکر و اندیشه نماید
۶- پیش بینی بحرانهای قبل از وقوع
۷-شناخت افکار عمومی چرا که روابط عمومی بدون بدون افکار عمومی ندارد
۸- مجهز شدن به دانش روز و ابزار پیشرفته
۹-ترسیم قراردادهای روشن وپر امید و تصویر ی زیبا از آینده ارائه نمیاد.
۱۰-رضای خدا را مقدم دارد بر رضای مخلوق
۱۱- برقرای ارتباط با رسانه ها
و…
آقای رکس هالو(Rex Harlo) روابط عمومی را چنین تعریف می کند: روابط عمومی عبارت است از دانشی که بوسیله آن، سازمان ها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل نمایند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای موسسه اهمیت دارد بدست آورند.
در کتاب ماهیت روابط عمومی نیز آمده است : روابط عمومی عبارت است از هنری که به کمک آن می توان موسسه ، سازمان و فرد را مورد علاقه و احترام کارمندان ، و مشتری ها و مردمی که با آن سرو کار دارند قرار داد. در این میان آقای رکس هالو روابط عمومی را علم ومارستون آن را یک هنر می داند.دراین مورد تعاریف گوناگونی ارائه شده است.
با توجه به تعاریف های گوناگون در مورد روابط عمومی میتوان گفت روابط عمومی هنراست وباید علم آنرا پرورش دهد باید هنرا روابط عمومی را مانند دیگر هنرها در راستای علم آنرا توسعه داد،باید صاحبنظران و دانشمندان علوم انسانی باید نسبت به زمان این هنر را پرورش دهند.
حال که دانستیم روابط عمومی یعنی چه ؟
باید روابط عمومی ها را از مدار بسته بودن خارج کنیم در ایرن روابط عمومی ها مانند مدار بسته عمل می کنند .
اگر امروز کشورهای توسعه یافته را درنظر بگیریم کاملاً مشهود است که روابط عمومی های سازمانها و ادارات آنها در دست روابط عمومی ها است . بجای اینکه رئیس وقت خود را تلف کند روابط عمومی ها عملکرد سازمان واداره خود را با نشست با رسانه های ارائه می کند ولی متاسفانه در ایران چنین نیست .مسئولین خود هم مشاور هستند و هم سخنگوی دستگاه مربوطه .!!!
چندی پیش درمرند جلسه با حضور روابط عمومی های ادارات وسازمان ها و شرکت ها در راستای جهاد تبیین به ریاست معاون سیاسی وامنیتی و اجتماعی فرماندار بدون حضور خبرنگاران تشکیل شد ولی متاسفانه این جلسه از اول معلوم بود که بازدهی نخواهد داشت . دراین جلسه مقرر شده بود عملکرد ۴۴ ساله هر سازمان بطور خلاصه در اختیار رسانه ها ویا بصورت فردی انتشار یابد.
ولی متاسفانه با پیگیریهای مدیر مسئول باشگاه خبری گاج فقط سه اداره عملکرد خودرا ارائه دادند که جهاد وکشاورزی و اداره برق و بخشداری کشکسرای وبخش مرکزی و اداره ارشاد ومیراث فرهنگی ،.هزاران بار تاسف باید خورد! با پیگیریهای روابط عمومی باشگاه خبری گاج از دیگر ادارات خبری نشد و در نشست خبری فرماندار و با پیگیری تلفنی هم این عملکردها جهت تبیین بدست ما نرسیده است لذا جدول زیر را تهیه و تنظیم کردید؟
جدول عملکرد ادارات وسازمانهای خدمات ده شهرستان مرند در راستای جهاد تبیین ادارات
نام اداره | عملکرد | نام اداره | عملکرد | نام اداره | عملکرد | نام اداره | عملکرد |
امورآب | ؟؟؟ | تعاون روستائی | ؟؟؟ | شهرداری بناب | ؟؟؟ | فرمانداری | ؟؟؟ |
آب وفاضلاب | ؟؟؟ | بانکها | ؟؟؟ | شهرداری زنوز | ؟؟؟ | بخشداری یامچی | ؟؟؟ |
بهزیستی | ؟؟؟ | ورزش و جوانان | ؟؟؟ | شهرداری مرند | ؟؟؟ | راه و شهرسازی | ؟؟؟ |
بهداشت ودرمان | ؟؟؟ | دامپزشکی | ؟؟؟ | شهرداری کشکسرای | ؟؟؟ | کارخانه کائولن شوئی | ؟؟؟ |
منابع طبیعی | ؟؟؟ | کمیته امداد امام | ؟؟؟ | شهرداری دیزج حسین بیگ | ؟؟؟ | شهرک صنعتی | ؟؟؟ |
محیط زیست | ؟؟؟ | سازمان تبلیغات اسلامی | ؟؟؟ | شهرداری یامچی | ؟؟؟ |
؟؟؟ |
|
صمت | ؟؟؟ | بنیاد شهید | ؟؟؟ | راهداری | ؟؟؟ | ؟؟؟ | |
اتاق اصناف | ؟؟؟ | پست | ؟؟؟ | شرکت گاز | ؟؟؟ | ؟؟؟ |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰