تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
کد خبر : 1100

آنان در پشت استتار با کلمات بزرگ، آنان جهل خودشان را پنهان می‌کنند

ابراهیم اصیل میابی

چرا آنان با زبان سخت صحبت می‌کنند؟

چرا آنان با زبان سخت صحبت می‌کنند؟

کاملا کانت Kamla Kant؛ آنان مجبور هستند، زیرا هیچ چیز نمی‌دانند. اگر آنان مانند من از زبانی ساده‌، زبان روز‌مرّه، استفاده کنند؛ قادر نخواهند بود تا جهل خود را پنهان کنند. آنان در پشت استتار با کلمات بزرگ، آنان جهل خودشان را پنهان می‌کنند؛ این یکی از حقه‌های آنان است. و مردم چنان احمق هستند که نمی‌توانند درک کنند چه چیزی به آنان گفته می‌شود؛ فکر می‌کنند که باید چیزی عظیم باشد!

برای آنان چیزی که غیرقابل درک باشد مانند چیزی عمیق به‌نظر می‌رسد. چیزهای قابل فهم به نظرشان سطحی می‌رسد. بنابراین، در طول قرون این به‌اصطلاح قدیسان شما از زبانی بسیار پیچیده و مشکل استفاده کرده‌اند با واژگانی بزرگ و استفاده از زبان‌های مرده، تا هیچکس نفهمد. آنان از زبان‌هایی چون لاتین، سانسکریت و عربی استفاده کرده‌اند.

وقتی آنان را می‌شنوی نمی‌توانی سردربیاوری که موضوع چیست و طبیعی است که نمی‌توانی بگویی، “من زبان شما را نمی‌فهمم!” ــ این تحقیر خودت است.
پس سر تکان می‌دهی که،‌ “بله درست است!” آنان جهالت خودشان را پنهان می‌کنند و تو نیز جهالت خودت را پنهان می‌کنی ــ این یک توطئه‌ی مشترک است. تو این را خوب می‌شناسی.

وقتی نزد پزشک می‌روی او نسخه را به زبان لاتین یا یونانی می‌نویسد. چرا نمی‌تواند آن را به زبان ساده‌ی انگلیسی یا هندی یا ماراتی Marathi بنویسد؟ اگر آن را به زبان انگلیسی ساده بنویسد که تو بتوانی درک کنی، فکر می‌کنی که او یک احمق است چون چنین چیز ساده‌ای را می‌نویسد ـــ چگونه بیماری پیچیده و بزرگ تو با چنین چیز ساده‌ای درمان خواهد شد؟!
و اگر به زبان ساده بنویسد، آنوقت تو نزد داروساز نمی‌روی که پنجاه روپیه برایش بدهی؛ به بازار می‌روی و همان چیزها را با دو روپیه خریداری می‌کنی!

پزشک نسخه‌اش را با چنان زبانی می‌نویسد… و همیشه ناخوانا است. حتی اگر دوباره نزد او بروی و بپرسی که چه نوشته است، دچار مشکل خواهد شد!

دامّا پادا / راه حق DhammaPada Osho تفسیر سخنان بودا توسط اشو / Vol. 1 / جلد اول / برگردان: ‌محسن خاتمی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.