تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
کد خبر : 1201

آیا جمهوری اسلامی ایران رفتار و گفتار های کمال ، عبور را یک فریب و بدون پشتوانه میداند

وحید چوپانی

ایران بر سر دو راهی انتخابات ترکیه !

ایران بر سر دو راهی انتخابات ترکیه !

ویراستار : وحید چوپانی

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تا دقایقی دیگر مشخص خواهد شد . فارغ از اینکه کدام یک از دو کاندیدای اصلی پیروز نهایی خواهد بود آنچه در این یادداشت کوتاه مورد توجه است ، موضع تهران در قبال کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می باشد . طی سالهای حضور اردوغان بر مسند ریاست جمهوری مواضع وی در عرصه سیاست خارجی به ویژه در بخش های که به جمهوری اسلامی ایران مرتبط می باشد بعضا جنبه تقابلی ، بعضا حالت موازنه قدرت داشته است . هر چند در برابر تحریم های شکننده کنار ایران بود . اما مواضع ترکیه در قبال داعش ، اشغال شمال سوریه و عراق و همچنین رویکرد توسعه طلبانه این کشور در قفقاز جنوبی و تلاش برای ایجاد جهان ترک از طریق تشویق و تهییج باکو به منظور ایجاد دالانی تحت عنوان زنگزور از مصادیق موازنه قدرت و رفتار ترکیه با منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه می باشد . با این وجود در این انتخابات، تهران از میان بد و بدتر ، احتمالا حمایت از اردوغان بر اوغلو را ترجیح داده است . از منظر جمهوری اسلامی ایران مواضع اسلام گرایانه و همچنین مخالف آمریکای رجب بر تفکرات لائیک و غرب گرایانه کمال ارجحیت دارد . و این دقیقا همان استدلالی است که موجب حمایت ایران از اردوغان در کودتای سال ۲۰۱۶ در مقابله با فتح الله گولن گردید .
اما در سوی دیگر این انتخابات اوغلو قرار دارد که اگرچه بعنوان فردی متمایل به غرب شناخته می‌شود ولی در تبلیغات خود در دو مقطع نشان داد که تمایل دارد حمایت ایران در این انتخابات را به سوی خود جلب کند . در روزهای آغاز فعالیت تبلیغاتی بر تبار خراسانی خود و اینکه اجداد وی ایرانی هستند اشاره نمود و سپس در اوج تبلیغات با به نمایش گذاشتن نقشه ای که دالان های ارتباطی ترکیه با شرق را نشان می داد تاکید که اعتقادی به دالان زنگزور و پیوستگی با جمهوری آذربایجان ندارد و ایران را کانون و شاهراه ارتباطی می داند.
حال در این وضعیت تهران با یک پارادوکس در انتخاب میان دو کاندید قرار گرفت ، اردوغانی که اسلام گرا و مخالف آمریکا است اما رفتارهای وی در عرصه سیاست خارجی به ویژه در حوزه تمدنی ایران کاملاً در تضاد با تهران قرار دارد و کمال اوغلوئی که یک عنصر لایک و بدنبال احیای سیاست غربیست . اما با این حال در تبلیغات مواضعی اتخاذ می‌کند که با منافع تهران همسو ست .

آیا جمهوری اسلامی ایران رفتار و گفتار های کمال ، عبور را یک فریب و بدون پشتوانه میداند که با وجود پیشنهادات چشمگیر تمایل به انتخاب او ندارد یا آنکه معتقد است که اردوغان با توجه به وضعیت و شرایط سختی که این روزها با آن روبرو است در صورت کسب پیروزی در انتخابات از رفتار گذشته خود فاصله خواهد گرفت ؟
تا دقایقی دیگر نتیجه انتخابات مشخص خواهد کرد کدام یک از این دو رقیب پیروز خواهد شد اما گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا سرمایه‌گذاری تهران بر روی اردوغان درست و به هنگام بوده است یا نه ؟!

در مقطع حاضر به دستگاه دیپلماسی خارجی پیشنهاد میشود. فارغ از نتیجه ، ترکیه را دریابیم . دستگاه دیپلماسی به خاطر این حضور سیاسی بی نظیر جامعه ترکیه در پای صندوق های رای، تلاش نماید در اولین ساعت اعلام رسمی برنده انتخابات تبریک یا تماس تلفنی خود را اعلام نماید . در تاریخ کشورمان یا شی و پوتین‌ و یا انگلیس و امریکا زیر بغل ما را گرفتند .
بنابراین دستگاه دیپلماسی خارجی باید در راستای سیاست های تنش زدایی ، برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای همسایه و منطقه را پیاده نماید تا خود را در منطقه تنها احساس نکنیم .
فرصت سوزی نکنیم با همسایگان مهربان باشیم .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.