تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۵۲
کد خبر : 1309

دو مؤلفه مهم نظام حاکم یعنی «دین» و «موقعیت اجتماعی»

س ح ،فضلی

پرده‌برداری علم‌الهدی از یک حقیقت!!!

پرده‌برداری علم‌الهدی از یک حقیقت!!!

💠در خطبه‌های نماز جمعهٔ این هفته مشهد(پنجم خرداد)، علم‌الهدی امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در مشهد، سخنی بر زبان جاری کرده که در عین راستی و درستی شاید نوعی اعتراف نیز به حساب آید.
وی در تریبون نماز جمعه مشهد در لابه‌لای سخنان خود اعلام کرده، «همه دین و موقعیت اجتماعی ما به حجاب گره خورده»
منظور علم‌الهدی از «ما» حاکمیت جمهوری اسلامی و قشری است که در سطوح مختلف از حامیان و طرفداران سیاست‌های شخص آقای خامنه‌ای محسوب میشوند.
در این میان نیت علم‌الهدی از بیان این جمله اهمیت چندانی ندارد، آنچه مهم است حقیقی است که در این جمله نهفته.
وی دو مؤلفه مهم نظام حاکم یعنی «دین» و «موقعیت اجتماعی» را به حجاب گره میزند.
و حقیقت در اینجا دقیقا همان تفسیر نظام حاکم در ایران به رهبری آقای خامنه‌ای از دین است، تفسیری قشری و ظاهری که در قالب پوسته‌ای از دین تعریف و تنظیم شده و با جنبش‌هایی شبیه به «جنبش مهسا» که مستقیماً با قسمتی از ظواهر دینی در ارتباط است این پوسته نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شود.
حقیقت در رابطه با موقعیت اجتماعی نیز دقیقاً همان قشر همراه و طرفدار حاکمیت است که نسبت به این اسلام قشری و ظاهریِ حاکمیت تعصب داشته و شاید به جرأت بتوان گفت دلیل همراهی و حمایت این قشر از حاکمیت نیز همین پوسته پوک و بی‌مغز از ظاهر دین است.
شاید بزرگترین خطر کنش‌هایی همچون مخالفت با حجاب اجباری و جنبش‌هایی همچون جنبش مهسا برای حاکمیت جمهوری اسلامی از بین رفتن همین دو مؤلفه مهم باشد، یعنی انقضاء و انقراض تفسیر حاکمیت جمهوری اسلامی از اسلام در قالب یک اسلام ظاهری و ریزش‌های فراوان حامیان و به خطر افتادن سرمایه و موقعیت اجتماعی حاکمیت.
البته در این میان یکی از مهم‌ترین وظایف بر دوش روشنفکران مومن، متدین و اسلام‌شناس است که با تمسک به قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام به عنوان ثقل اکبر و ثقل اصغر، منادی اسلامی باشند که هم دین ظواهر است هم دین بواطن، هم دین احکام است هم دین اخلاق، اسلامی که هم پوسته دارد هم روح، و تا روح آن بر پوسته و ظواهر آن حاکم نباشد نه برای خدا ارزشمند است و نه برای بشر کار‌ساز و چاره‌ساز.

والسلام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.