تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر : 1312

نامه ای سرگشاده  به رئیس جمهور

رحیم اصیل میابی

هرزندات مظلوم در انتظار دستور رئیس جمهور

نامه ای سرگشاده  به رئیس جمهور

منطقه هرزندات در انتظار دستور رئیس جمهور در دومین سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی

 عمران و آبادانی روستاها رابطه مستقیم با وضعیت روستاها  دارد .

 وضعیت راه‌های روستایی می‌تواند به آبادانی این مناطق که از کانون‌های مهم تولید و ارزش آفرینی هر جامعه‌ به شمار می‌روند، کمک کرده تا مسیر کشور برای دستیابی به توسعه پایدار را نیز هموار کند.

خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.

امروزه دولت‌ها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه‌های مختلف از جمله جا به جایی کالا و مسافر اهمیت می‌دهند تا جایی که روز به روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط جهان هستیم.

جوامع بشری برای ارتباطات بیشتر، فارغ از مسایل مادی به ایجاد زیرساخت‌های مهم ارتباطی، حتی در سخت‌ترین شرایط ممکن اقتصادی اقدام کرده تا جایی که برای احداث یک جاده یا ریل قطار کوهستان‌های بی شماری را درمی‌نوردند و برروی رودخانه‌ها و یا حتی دریاها و دریاچه‌ها شبکه‌های ریلی به طول چند ده کیلومتر احداث می‌کنند.

ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در کشور ما، به خصوص پس از انقلاب در مناطق مختلف از جمله استان‌ها، شهرها و روستاهای محروم از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و امروزه نیز شاهدیم که هیچ روستایی از عملیات عمرانی تاکنون محروم نمانده است.

بی شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری طی دو یا سه دهه گذشته باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است.

در این رابطه نقش راه‌های ارتباطی و جاده‌ها در مناطق روستایی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این مساله در استان آذربایجان‌شرقی نیز از گذشته‌های دور و نزدیک جزو دغدغه‌های مهم مسوولان به شمار رفته است.

فصل سرما که می‌رسد مسدود شدن راه‌ها دغدغه همه، به‌خصوص برای اهل رسانه می‌شود، چرا که به خوبی بر این موضوع واقف هستند که در دنیای کنونی راه‌ها به عنوان شریان اصلی ارتباطی در تمام بخش‌ها محسوب می‌شوند که اگر این شریان‌ها به هر دلیلی قطع و یا فاقد کارآیی شوند ضربات جبران‌ناپذیری در تمام بخش‌ها از اقتصاد، صنعت و سیاست و فرهنگ گرفته، حتی صدمات جانی را نیز در پی خواهند داشت.

حال اگر قرار باشد این راه، راه روستایی باشد که مستقیما با زندگی ساکنان روستاها گره خورده، جای تکاپو و تلاش برای رفع آن را دوچندان می‌کند.

مطمئنا خبرهای خوش مانند تولد نوزادی در فلان روستا، برف،  آمبولانس، هلیکوپتر و … در فصل سرما دل همه ما را شاد و خرسند می‌کند اما قبول کنیم خبرهای تلخ و ناخوشایند مرگ‌های ناشی از مسدود بودن راه‌ها نیز کم نیستند که دل هر کدام از ما را به نوبه خود آزرده خاطر می‌کند.

مطمنئا ضرورت وجود راه‌ها و به‌خصوص راه روستایی را در یک گزارش یا خبر و با چند سطر نوشته نمی‌توان به تصویر کشید ولی حداقل می‌توان در حد بضاعت گریزی به آن زد.

جاده ای منطقه هرزندات و یکانات جاده مواصلاتی شهرستان مرند و جلفا با استان آذربایجان غربی است و منطقه آزاد ماکو می باشد ولی متاسفانه باریک بودن جاده و عدم آسفالت ریزی موجب مهاجرت بی حد وحساب اهالی روستاهای عریان تپه ، زال ، کراب ، پیراسحاق،مولو، ینگجه سادات و چایکسن و یکان سعدی و یکان علیا و یکان کهریز و امیرآباد و دیگر روستا ها به شهرهای همجوار که موجب حاشیه نشینی شده است .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.