تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۲۸
کد خبر : 1881

انجام‌دادن وظیفه ذاتی عملکرد منت دار نیست!

ابراهیم اصیل میابی

آشنائی شوراها با وظیفه ذاتی شهردار

آشنائی شوراها .با وظیفه ذاتی شهردار

منت گذاشتن امورات انجام یافته شهرداری که وظیفه ذاتی شهردار است یک‌جفا به جامعه است

جدول گذاری و آسفالت ریزی که قیر آن را دولت رایگان  میدهد و معلوم نیست این امورات استاندارد انجام می گیرد  یانه ؟ متاسفانه شهرداریها ویا شوراها این امورات را کارنامه قبولی خود می دانند یکی از عللی که شهرهای ایران نمی تواند نسبت به زمان توسعه یابد گزارش دهی وظیفه ذاتی شهردار بعنوان عملکرد است درحالی وظائف متعددی در قانون برای شهردار نوشته شده است .

عدم تخصص گرائی در ترکیب شورا ویا عوامل دیگر شوراها را از وظیفه ذاتی شهردار  غافل کرده است

 

حال برآن شدیم تا شهردارها و شوراها را به وظیفه ذاتی شهردار آشنا کنیم

نویسنده :  ابراهیم اصیل میابی

کارشناس ارشد کسب وکار و مدیریت استراتژیک و مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی اویاناق

تعریف شهرداری

وظایف شهرداری – شهرداری (Municipality) در ایران، به نهاد اجرایی عمومی و غیردولتی محلی گفته می شود که زیر نظر شهردار اداره شده و وظیفه آن جمع‌آوری و حمل زباله شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز شهری، پیش گیری از جرم و جنایت، خدمات آتش نشانی پاکیزه نگاهداشتن شهر، دریافت عوارض شهری از شهروندان، برقراری نظم در شهر و نظارت بر نیروهای راهنمایی و رانندگی می باشد.

تاریخچه شهرداری در ایران

در گذشته « شهرداری » را « بلدیه » می نامیدند. در سال ۱۳۰۰ قمری، ناصرالدین شاه به دنبال اصلاح امور داخلی، تصمیم گرفت که در تهران بلدیه را تأسیس نماید، اما موفق به این امر نشد. در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی، قانون بلدیه در مجلس شورای ملی ایران به تصویب رسید . قبل از تاسیس بلدیه، مردم و ساکنین هر شهر، بر طبق آداب و اعتقادات شخصی و دینی، خدمات شهری را انجام می ‌دادند. اما پس از پیروزی مشروطه، مشکلات فراوانی در اداره شهرها و از جمله امور بهداشت شهری و آب ‌رسانی پدید آمد.

اولین شهرداری در تاریخ

نخستین بلدیه ایران، شهرداری تهران سال ۱۲۸۳تاسیس شد. در ۱۹ خرداد ۱۲۸۶ شمسی، اولین قانون شهرداریها با نام عنوان « قانون بلدیه » تصویب شود. پس از آن بلدیه در شهرهای شیراز و همدان در سال ۱۲۹۰، در تبریز در سال ۱۲۹۶، در مشهد و آستارا در سال ۱۲۹۷، در دزفول در سال ۱۲۹۹ و در مراغ، کرمان و ماکو در سال ۱۳۰۰ تاسیس گردید.

بهره وری خدمات شهری

وظایف شهرداری

شهرداری ها در سرتا سر جهان و مخصوصا در کشورهای توسعه یافته، دارای وظایف مختلف و متعددی می باشند. اما در ایران، وظایف شهرداری ها میان سازمانها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی زیادی توزیع شده است. در کل وظایف شهرداری ها را می توان به ۵ گروه ذیل تقسیم بندی نمود:

۱- وظایف عمرانی:

همچون اعلام نظر در خصوص نقشه های تفکیکی، الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان، احداث خیابانها – معابر – میادین، اعلام نظر نسبت به طرح های جامع و هادی شهری، الزام به پذیرش نقشه ساختمانی از اعضاء سازمان نظام مهندسی.

۲- وظایف خدماتی:

تعیین محل هایی مخصوص تخلیه زباله (مخزن زباله) – نخاله – فضولات ساختمانی، احداث آرامستان (قبرستان)، ایجاد تاسیسات عمومی، نظافت و نگهداری و تسطیح معابر و مجاری آب، پیشگیری از حوادث، پیشگیری از آلودگی محیط زیست، نگهداری و تعمیر تونل های شهری.

۳- وظایف نظارتی و حفاظتی:

نظارت بر کلیه ساختمان ها و سازه هایی که در شهر احداث می شوند، جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی، حفظ اموال و دارائی شهر، اجراء آراء کمیسیون ماده ۱۰۰، صدور پروانه ساختمان، اقامه دعوا علیه اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری، حفظ فضای سبز.

۴- وظایف رفاهی:

جلوگیری از سد معابر عمومی، احداث بناها و ساختمانهای مورد نیاز شهر از قبیل سرویس های بهداشتی، کشتارگاه، بوستان ها – پارک ها – انواع فضاهای سبز شهری.

مبلمان شهری، کاربرد و انواع آن در زیباسازی شهری

۵- مدیریت منابع:

مدیریت منابعی همچون عوارض ساختمان، بودجه شهرداری، ترتیب ممیزی و وصول آن، عوارض شهرداری. و همچنین کمک به بهره وری خدمات شهری و شهرداری ها.

وظایف فعلی شهرداری ها در ایران

طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها که مصوب سال ۱۳۴۴ است، وظایف شهرداری به شرح زیر طبقه‌ بندی شده اند:
۱-  طراحی و احداث باغ های عمومی، خیابان ها، کوچه ها، میدان ها، مجاری آب و توسعه معابر.

۲- نظافت و نگاهداری و تسطیح معابر، مجاری آب و فاضلاب، تأمین آب و روشنائی.

۳- نظارت بر امور بهداشتی ساکنین شهر و همکاری با بهداری در اجرای واکسیناسیون.

۴ – ممانعت از تکدی گری و توسعه آموزش عمومی.

۵- تاسیس مؤسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی همچون تاسیس بنگاه حمایت از مادران. تاسیس نوانخانه، پرورشگاه، درمانگاه ، بیمارستان، شیرخوارگاه، تیمارستان، کتابخانه، موزه ها و غیره.

۶- نظارت بر دارائی های منقول و غیر منقول شهرداری و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری.

۷- تنظیم بودجه، بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی.

۸- اجرای معاملاتی همچون خرید و فروش منقول و غیر منقول با رعایت و مقررات آیین نامه مالی شهرداری ها.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.